Mobiel erfgoed


Foto: Stichting Veteraan Autobus
Foto: Stichting Veteraan Autobus

Desondanks zijn er in Nederland duizenden prachtige voorbeelden bewaard gebleven waarvan sommigen nog in gebruik zijn. Zo kunt u bijvoorbeeld een ritje maken met de stoomtrein tussen Hoorn en Medemblik en worden er voor verschillende culturele evenementen historische bussen uit de remise gehaald.

Niet verwonderlijk als je naar de geschiedenis van Nederland kijkt, die zou er anders hebben uitgezien zonder de ontwikkeling van de mobiliteit. Zou de Gouden Eeuw zonder het zeilschip zo welvarend zijn geworden? Hadden de ontwikkelingen in de Industriële Revolutie zich in rap tempo opgevolgd als we de stoomlocomotief hadden moeten missen? En wat de denken van de invloed van de auto en het vliegtuig in de 20e eeuw? Nederland valt niet te begrijpen zonder de geschiedenis van scheepvaart, railvervoer, wegverkeer en luchtvaart.

In deze categorie zijn vooral historische vaartuigen in Nederland ongekend populair. Er zijn veel verschillende soorten bewaard. Grofweg zijn deze schepen in twee categorieën onder te verdelen: de beroepsvaart en de pleziervaart. Vanaf de zestiende eeuw zijn er namelijk in Nederland al boten gemaakt om fijn de tijd mee te verdrijven. Je vindt ze onder andere in Spijkenisse waar een oude Giethoornse punter nu dienst doet als fluisterboot. Binnen de beroepsvaart maken we onderscheid tussen vissersschepen, vracht- en tractieschepen. Zo heeft het Havenmuseum enkele historische stoomschepen in haar collectie. Ook telt ons land een aantal museumhavens waar je kennis kunt maken met oude binnenvaartschepen die nu door hun eigenaren worden bewoond en behouden.