Factsheet BankGiro Loterij Open Monumentendag 2017


De sfeer tijdens de 31e editie van Open Monumentendag was door het hele land ronduit positief. Het projectbureau Open Monumentendag kijkt dan ook zeer tevreden terug op een geslaagd weekend. Kijk u met ons mee? Klik hier voor een terugblik.

Bezoekersaantallen
Maastricht 42.500
Amsterdam 38.000
Den Haag 32.000
Breda 27.000
Bergen op Zoom 25.000
Dordrecht 25.000
’s-Hertogenbosch 22.000
Utrecht 20.000
Leiden 19.000
Rotterdam 15.000
Schouwen-Duivenland 15.000
Zwolle 14.500
Westland 13.000
Apeldoorn 13.000
Groningen 12.000
Alkmaar 12.000
Schouwen-Duivenland 10.000
Haarlem 10.000
Texel 8.000
Westerveld 6.000

Meest bezochte monumenten
Ridderzaal, Den Haag: 3500
Radio Kootwijk, gemeente Apeldoorn: ruim 3000
Martinikerk, Groningen: ruim 2500
Slot Haamstede, gemeente Schouwen-Duivenland: 2260
Kasteel Rechteren, Dalfsen: 1400
Stadhuis, Gouda: 1200
Landgoed Oldengaerde, Westerveld: 1000
Boerderij Diek 33, gemeente Texel: 900
Synagoge, Zwolle: 800 in drie uur tijd
Grote Kerk, Amsterdam

Open Monumenten Klassendag
In elke gemeente waar de Open Monumenten Klassendag werd georganiseerd, was het een groot succes. Naast de monumentenkijkers leerden leerlingen onder meer via rondleidingen, quizzen, baksteenbaklessen, selfiewedstrijden en workshops ‘juniorgidsen’ over diverse soorten erfgoed.

Activiteiten
Er werden allerlei extra activiteiten georganiseerd, zoals minecraften, kunstroutes, nachtelijke beleving, symposia, muziekprogramma’s, knapzakroutes voor kinderen, lezingen, rondleidingen, routes met verschillende transportmiddelen en nog veel meer.

Publiek
Het publiek was zeer divers: zowel uit de eigen gemeente als van buiten de gemeentegrens. Daar waar ingezet was op kinderactiviteiten werd ook een jonger publiek aangetrokken. Opvallend was ook de hoeveelheid bezoekers van buiten de landsgrenzen, en zelfs van andere continenten.

Overige
Kinderactiviteiten trekken een jonger publiek. Juniorgidsen zijn goede publiekstrekkers in het algemeen. Monumenten met extra programma trekken vaak meer publiek dan monumenten zonder extra programma.

Uitgelicht
In Ridderkerk werd het thema Boeren, burgers en buitenlui op een bijzondere manier ingezet tijdens het openingsprogramma. Onder de noemer ‘buitenlui’ lag de nadruk op de industriële ontwikkeling van de werven in de jaren ’50 tot en met ’70. In die periode was veel extra mankracht nodig en gastarbeiders (‘buitenlui’) werden daarom geworven in diverse landen. Daarover vertelde een oud directielid van Boele Scheperswerven, aangevuld met de screening van twee interviews. In het eerste interview kwamen de echtgenotes van twee gastarbeiders over hun ervaringen in die jaren (en tot nu) aan het woord. Het tweede interview liet recente ‘buitenlui’ aan het woord: twee vluchtelingen, een Afghaanse moeder en dochter.

Na dit openingsprogramma was een markt ingericht waar buitenlui hapjes presenteerden uit hun moederland. Engelsen, Molukkers, Eritreeërs, Afghanen, Syriërs en Nederlanders raakten hier met elkaar in gesprek.