Persbericht – ‘een bijzondere editie’

De BankGiro Loterij Open Monumentendag maakt zich op voor een bijzondere editie

Amersfoort, 23 juli 2020 – Plan je bezoek goed, want de BankGiro Loterij Open Monumentendag, die plaatsvindt op 12 en 13 september, krijgt dit jaar een ander jasje! Niet alle plaatsen of gemeentes in Nederland doen mee, maar een groot deel van de organiserende comités is het gelukt om ondanks de hindernissen een mooi creatief programma samen te stellen. Vaak met fysieke openstelling van monumenten en een aangepast programma en soms alleen digitaal.

Plan je bezoek

Het advies is om dit jaar voorbereid op pad te gaan. Kijk wat er in jouw eigen omgeving te doen is en reserveer waar noodzakelijk vooraf. De veiligheid van de bezoekers en betrokken vrijwilligers staat hierbij voorop. De programma’s van de deelnemende comités zijn te vinden op de landelijke website www.openmonumentendag.nl en worden de komende tijd nog verder aangevuld.

Van virtuele tours tot citygames

De lokale comités hebben hard gewerkt aan alternatieve programma’s, zoals fiets- en wandeltochten, films, virtuele tours en 3D experiences, al dan niet binnen het jaarthema Leermonument. Zo ontwikkelt Breda een erfgoed citygame en lanceert Enschede een Augmented Reality app op het Boerenkerkhof. Een aantal grote steden, waaronder ‘s Hertogenbosch en Leiden, ontwikkelde dit jaar een volledig digitaal programma.

Trots

Marlo Reeders, directeur Nederland Monumentenland: “We zijn enorm trots op alle betrokken vrijwilligers en leven mee met de comités die moesten besluiten dit jaar over te slaan. We zijn samen door het labyrint van onzekerheden en hindernissen getrokken en velen werkten in gedecimeerde teams. Dat er nu toch zo veel alternatieve programma’s zijn uitgedacht is een prestatie van formaat.”

De BankGiro Loterij Open Monumentendag beleeft dit jaar de 34e editie en wordt georganiseerd door Stichting Nederland Monumentenland. Vorig jaar werd deze grootste culturele manifestatie van Nederland nog bezocht door 1,2 miljoen bezoekers. De BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland, is in 2020 voor het vijfde jaar hoofdpartner.