Bezoekersaantal Open Monumentendag 2019 bekend

Officiële bezoekersaantal Open Monumentendag 2019 breekt alle records

Persbericht 5 december 2019

Het officiële bezoekersaantal van de BankGiro Loterij Open Monumentendag 2019 is vastgesteld. Het aantal bezoekers bedroeg 1.222.000, dit is 166.000 meer dan vorig jaar en betekent voor de 33ste editie van het landelijke evenement het hoogste bezoekersaantal ooit. Jaarlijks onderzoekt NBTC-NIPO Research deze bezoekersaantallen in opdracht van Stichting Nederland Monumentenland, het rapport is kortgeleden gepresenteerd. Het resultaat is een enorme opsteker voor alle vrijwilligers en de lokale comités. 

Veel nieuwkomers

Uit het recent gehouden onderzoek blijkt dat er onder de bezoekers dit jaar veel nieuwkomers waren: ruim één-derde van de bezoekers kwam voor het eerst over de drempel van monumenten tijdens het evenement.

Verjonging van publiek

Het hoge bezoekersaantal is mede te danken aan een flinke stijging van het aantal jonge bezoekers ten opzichte van vorig jaar. Het aantal bezoekers tussen de 18 en 24 jaar fors is gestegen, zo’n 49.000 extra bezoekers in deze leeftijdsgroep gingen op pad om monumenten te ontdekken. In de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar is ook een behoorlijke stijging te zien, zo’n 42.000 extra bezoekers waren dit jaar op Open Monumentendag te vinden. Daarnaast is er een stijging van het bezoek door gezinnen met jonge kinderen en gezinnen met tieners.

Utrecht en Zeeland meeste groei

Van alle provincies heeft Utrecht verreweg de meeste groei doorgemaakt, het aantal mensen uit deze provincie dat Open Monumentendag bezocht is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld. Ook in Zeeland is een grote groei te zien, maar liefst 18.000 extra Zeeuwen trokken erop uit. Een verklaring daarvoor kan zijn dat de landelijke opening van de BankGiro Loterij Open Monumentendag dit jaar in Zierikzee plaatsvond, wat de aandacht op Zeeland als monumentenprovincie vestigde.

Organisatie zeer tevreden

Nederland Monumentenland is zeer tevreden met de uitkomsten van het onderzoek. Het bereiken van nieuw publiek, meer jongvolwassenen en veel gezinnen geeft aan dat het evenement door een breed, verjongend publiek wordt gedragen en nog altijd actueel is.